نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2550
-
الف
+

یادبود درگذشت «دوپری»؛ زنی که عاشق افغانستان بود

مراسم یادبود «نانسی دوپری» متخصص و پژوهش‌گر تاریخ، هنر و باستان‌شناسی افغانستان در کابل برگزار شد.

مراسم یادبود «نانسی دوپری» متخصص و پژوهش‌گر تاریخ، هنر و باستان‌شناسی افغانستان در کابل برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، از یک سالگی درگذشت خانم «نانسی‌هچ دوپری» بنیانگذار مرکز منبع معلومات افغانستان در دانشگاه کابل ، یادبود به عمل‌ آورد.

در این محفل، شماری از فرهنگیان، استادان دانشگاه، دانشجویان و هکماران خانم «دوپری» حضور داشتند و در مورد شخصیت و کارنامه‌ وی سخن گفتند.

«نانسی هچ دوپری» سال گذشته (۱۹ سنبله ۱۳۹۶) در کابل به عمر ۹۰ سالگی درگذشت.از او به عنوان «مادر بزرگ افغان‌ها» یاد می‌شود که ۵۵ سال از عمر خود را وقف حفاظت، جمع‌آوری، تکثیر و نشر اسناد تاریخی افغانستان و هم‌چنان نوشتن کتاب‌ها در مورد تاریخ، فرهنگ و میراث‌های فرهنگی افغانستان کرد.

«دوپری» در ۱۹۲۷ در امریکا تولد شد و در سال ۱۹۶۲ میلادی به کابل آمد و با «لوی دوپری» آشنا شد و با هم ازدواج کردند. «نانسی» با شوهرش «لوی دوپری» به اکثر ولایت‌های افغانستان از نزدیک سفر کرده بود.

این محقق افغانستان شناس، زمانی که کشور افغانستان در اشغال شوروی سابق، مجاهدان و بعدا تحت حاکمیت طالبان بود به امریکا نرفت؛ بلکه کمپ مهاجران افغانستانی در پشاور را ترجیح داد. او برای سال‌های سال در پشاور برای حفاظت و جمع‌آوری اسنادهای تاریخی و دولتی افغانستان کار می‌کرد.

از او، آثار علمی و تحقیقاتی زیادی در مورد افغانستان به یادگار مانده است؛ «راهنمای افغانستان»، «راهنمای موزیم ملی»، «راهنمای توریستی کابل»، «افغانستان بیش از یک پیاله چای»، «بناهای تاریخی افغانستان»، «به سوی بلخ»، «افغانستان از چشم پاکستان»، «افغانستان و کمک به طالبان»، «دره بامیان»، «نگاهی به میراث‌های فرهنگی افغانستان» از مهم‌ترین کتاب‌ها و آثاری اند که او در مورد افغانستان نوشته است.

 خانم نانسی اسناد مرتبط با افغانستان را که از سال ۱۹۹۹ در پشاور جمع‌آوری کرده بود، در سال ۲۰۰۵ به افغانستان آورد و در تفاهم با دولت افغانستان در محوطه دانشگاه کابل، مرکز منبع افغانستان را بنا کرد. این مرکز در سال ۲۰۱۳ به بهره بردرای سپرده شد.

«حمیدالله فاروقی» رئیس دانشگاه کابل در سخنرانی‌اش گفت :«نانسی دوپری عاشق افغانستان بود و ۵۰ سال از عمر خود را با اخلاص، صداقت، پشت‌کار و تعهد در ایجاد ارزش‌ها و برای غنامندی فرهنگی افغانستان وقف کرد.»

«فاروقی» خانم «نانسی دوپری» را از پاسداران فرهنگ و میراث‌های فرهنگی و آبدات باستانی کشور افغانستان خوانده و افزود: «خانم نانسی دوپری نه ‌تنها از لحاظ تأمین کردن ارزش‌های فرهنگی، یک شخصیت تأثیر گذار بود؛ بلکه از لحاظ عشق ورزیدن به کشور، فرهنگ، مردم و ارزش‌های علمی و تحقیقی یک الگو و نمونه بود.»

رئیس دانشگاه کابل با اشاره به ساخت مرکز معلومات افغانستان که از سوی «نانسی دوپری» طرح و تمویل شده، گفت :«مردم افغانستان مدیون این خانم محقق و دوستدار کشورشان است و نشست امروز ادای دین کوچک در برابر کارهای بزرگ وی در پهنه تاریخ و فرهنگ کشور است.»

خبرگزاری یاش نوشت: «نظیف شهرانی» استاد دانشگاه ایندیانا در امریکا و از دوستان قدیمی «دوپری» می‌گوید که : «نانسی» به آینده افغانستان می‌اندیشید و رویای بلندی برای آن در سر می‌پروراند.

او از «نانسی دوپری» به عنوان «مادر بزرگ افغان‌ها» نام‌برد و افزود: «او برای آینده بلند افغانستان فکر می‌کرد. ساختن مرکز منبع معلومات این ادعا را ثابت می‌کند. ما همه مسئولیت داریم که برنامه‌ها، رویاها و آروزهای او را برای افغانستان ادامه دهیم.»

آقای شهرانی ادامه داد: «خانم دوپری عاشق تاریخ، مردم، فرهنگ، طبیعت، تنوع فرهنگی و آبدات تاریخی افغانستان بود و یگانه دلیلی که او را وا داشت تا ۵۵ سال در افغانستان و برای افغانستان کار کند، همین است.»

«حمید وفا» رئیس مرکز منبع معلومات دانشگاه کابل در این نشست گفت :«تلاش‌ها و خدماتی که نانسی دوپری برای فرهنگ، تاریخ و مردم افغانستان انجام داده، بی‌بدیل و جاویدان است؛ تا ابد مردم افغانستان این خدمات را فراموش نخواهد کرد.»

«نانسی دوپری» متخصص و پژوهش‌گر تاریخ، هنر و باستان‌شناسی افغانستان، لیسانس خود راز کالج «برنادر»، ماستری را از رشته هنر چینی از دانشگاه کولمبیا، درجه افتخاری دکترا را از کالج ویلیام و دانشگاه امریکایی در افغانستان دریافت کرده است.

«نانسی‌هچ دوپری» در سال ۱۹۶۲ میلادی به کابل آمد. از آن زمان مهر افغانستان بر دل او نشست و ۵۵ سال همراهش بود؛ تا این که دریک صبح زود (یک‌شنبه، ۱۹ سنبله ۱۳۹۶) به علت بیماری و کهولت سن در یکی از شفاخانه‎‌های کابل رخت بر بست و برای همیشه این جهان را ترک کرد.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر